Case Helsingin yliopisto

Hyvä, parempi, CPU

CPU on paras järjestelmätoimittajamme ikinä, kiteyttää Satu Lerssi mutkattomasti.  Hänen yhtenä vastuualueenaan on vetää Helsingin yliopiston myyntilaskutus- ja maksuliikennetiimiä, johon kassapalveluiden pääkäyttäjätoiminnot kuuluvat. Yliopistolla on käytössä noin 50 kassapistettä ja lähes sataviisikymmentä kassapalvelun henkilöä.

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja yli 8 000 työntekijän kansainvälinen tiedeyhteisö. Joensuulaisen ohjelmistotalon kanssa yliopisto on tehnyt yhteistyötä jo vuodesta 2000 lähtien. CPU:n kassajärjestelmä on käytössä yliopiston kassana muun muassa liikuntapalveluissa, tutkijoiden majoituspalvelussa, kirjastoissa sekä tutkimusasemilla. 

CPU:ssa tunnetaan asiakkaan tarpeet ja toimintaympäristö

Satu Lerssi, Helsingin yliopisto

CPU:n kassajärjestelmän integroitavuus talous- ja toiminnanohjausjärjestelmiin on keskeinen osa sujuvaa palvelukokonaisuutta. Helsingin yliopisto otti SAP-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönsä vuonna 2010.   Yliopiston kirjanpidon liittymä toiminnanohjausjärjestelmään toimii pitkälti automatisoidusti. Pankki- ja luottokorttitapahtumien tilitysviitteet päivittyvät automaattisesti SAPin puolella.

- Tämä on vähentänyt manuaalista työtä; tapahtumat kuittaantuvat automaattisesti viitteellisinä järjestelmään. Käyttäjiä ajatellen ohjelma on hyvä ja helppokäyttöinen – kassatyöntekijät osaavat käyttää ohjelmaa ilman koulutusta, lyhyt opastus on ollut riittävä., Satu Lerssi kertoo.

Maksamisen muutoksia

CPU on Satu Lerssin mukaan pysynyt loistavasti mukana muutosvauhdissa ja pitänyt asiakkaansa aina ajan tasalla myös alan kehityksestä. Asiakkaan kuunteleminen ja tarpeiden tunnistaminen saavat asiakkaalta varauksettoman kiitoksen

- EMV ja PCI ovat vaatineet kassajärjestelmän kehitystä myös meillä. Sen sijaan lähimaksamiseen liittyvät ratkaisut konkretisoituvat aikaisintaan ensi vuonna, mikäli lähimaksamisen kortit Suomessa yleistyvät, Satu Lerssi kuvailee.

Myös verkkomaksaminen on ajankohtainen kysymys. CPU:n verkkomaksamisen ratkaisua Satu Lerssi kuvaa kiinnostavaksi vaihtoehdoksi. Plussaa on muun muassa se, että CPU:n ohjelmistossa on valmis kirjanpidon liittymä SAPiin. 

Palvelua parhaimmillaan

CPU on Satu Lerssin mukaan pysynyt loistavasti mukana muutosvauhdissa ja pitänyt asiakkaansa aina ajan tasalla myös alan kehityksestä. Asiakkaan kuunteleminen ja tarpeiden tunnistaminen saavat asiakkaalta varauksettoman kiitoksen.

- CPU:ssa tunnetaan asiakkaan tarpeet ja toimintaympäristö. He ottavat aktiivisesti yhteyttä, kun alalla tapahtuu muutoksia ja kehitystä. Meidän ei tarvitse itse koko ajan seurata toimialaa, vaan voimme luottaa siihen, että CPU informoi meitä.

Osaava ja palveluhenkinen yhteistyökumppani voi omalla panoksellaan vaikuttaa olennaisesti yliopiston kaltaisen suuren organisaation arjen sujuvuuteen. Satu Lerssi antaa CPU:lle parhaan mahdollisen arvosanan.

- Heihin voi luottaa ihan aina. Heille on aidosti tärkeätä, että prosessimme toimivat. Mikä sovitaan, se myös pitää. Palvelu on luotettavaa ja aina ystävällistä.   Jos päivittäisessä työssä jotakin ongelmakohtia ilmenee, niin asiakkaana emme koskaan jää ilman apua – CPU:n Helpdesk toimii täydellisesti!