Case ISS ruokailupalvelut

Arki soljuu sujuvasti kassan kautta

Lounasravintoloissa keskeinen osa hyvää asiakaspalvelua on se, ettei lounastaja joudu odottelemaan kassajonossa. ISS ruokailupalvelut valmistaa joka päivä kymmeniä tuhansia aterioita. Iso osa aterioista myydään yritysten ja organisaatioiden lounastajille, joille lähimaksaminen on jo sujuvaa arkea.

Osa ISS:n monipuolisista ja terveellisistä aterioista nautitaan julkisella puolella, kuten kouluissa ja vanhainkodeissa. Yrityksille ja organisaatioille katetuissa lounasravintoloissa asiakasvirrat kulkevat kassan kautta. Suurin hyöty lähimaksamisesta on ehdottomasti sen nopeus. Jonot liikkuvat sujuvasti eikä lounastajan arvokas päivähetki hupene odotteluun.   

-  Lähimaksaminen on mahdollista jo suurimmassa osassa toimipisteitämme, ISS ruokailupalvelujen kassapääkäyttäjä Hanna Kouva kertoo.

Lähimaksaminen sujuvoittaa asiakaspalvelua

Hanna Kouva, kassapääkäyttäjä

Lähimaksamiseen tarvitaan siihen soveltuva pankkikortti tai maksutarra. Maksupäätteen on oltava lähimaksamista tukeva ja yrityksen on pitänyt ottaa käyttöön lähimaksaminen tietojärjestelmissään. ISS:llä on käytössä edellisen lisäksi myös RFID-tekniikalla vain ISS:n omissa toimipaikoissa toimiva tarra, johon asiakas voi ladata rahaa lähimaksamista varten.

Kehitystarpeita kuunnellen

CPU virtaviivaisti ISS ruokailupalvelujen laskutusprosessin kolmisen vuotta sitten. ISS otti tuolloin käyttöön yhdistetyn kassa-, laskutus- ja työajanseurantajärjestelmän kaikissa ruokailupalveluja tarjoavissa toimipisteissään. Keskitetty järjestelmä ulottui maksutapahtumista aina SAP-toiminnanohjausjärjestelmään saakka.

ISS ruokapalveluilla on kaikkiaan viitisenkymmentä ravintolaa, joissa kassapisteitä on noin sata. Hanna Kouva on tyytyväinen CPU:n tekemään kehitystyöhön. Kouvan mukaan asiakastoiveisiin tartutaan aktiivisesti.

-  Kehittämisen näkökulma on koko ajan läsnä. Tuomme esille kehitystarpeita, joista osa toteutetaan yleisenä ohjelmistokehityksenä ja osa räätälöidysti meitä varten. Yhteistyö sujuu hyvin sellaisella iloisella pohjoiskarjalaisella asenteella, Kouva kiittää mainiten erikseen CPU:n Helpdeskistä saatavan hyvän palvelun.

Räätälöidyistä ratkaisuista esimerkkeinä Kouva mainitsee muun muassa raportointiin liittyviä käytäntöjä. Myös ketjuohjauksen tehokkuus on tärkeätä.

-  CPU on räätälöinyt meille muun muassa keskitetyn tuotehallintajärjestelmän. Se mahdollistaa tuotepäivitykset esimerkiksi vaihtuvista kampanjatuotteista keskitetysti kaikille kassoille.

Toimialan muutoksia

Catering-toimialalla muutokset ovat jatkuvasti läsnä. Kaikki ruokaan liittyvä – ravitsemussuositukset, hyvinvointia edistävät ruoka-aineet, trendit – sekä myös talouden suhdanteet vaikuttavat siihen, millaisia valintoja loppuasiakkaat tekevät.

- Meillä kehityssuunta on ollut se, että lounaspaikkojen lukumäärä ei ole juuri muuttunut, sen sijaan kassapisteiden lukumäärä on kasvanut uusien isompien toimipisteiden myötä.

Talouden tiukat ajat saavat osan suomalaisista käärimään päivän ateriaksi omat eväät. Lounasta ei kuitenkaan kannata kuitata yksipuolisilla eväillä, jos mielii jaksaa virkeänä työpäivän loppuun. Työpaikkaravintolan asiakkaat syövät tutkitusti monipuolisemmin kalaa, kanaa, lihaa ja vihanneksia.