Case Jätekukko

Oikein, ajallaan ja tehokkaasti

Jätekukko jätti hyvästit paperisille laskutusmääräyksille ja aikaa vieneelle tietojen tallentamiselle ja hitaudelle.  Jätehuoltoyhtiö siirtyi vuoden 2015 keväästä alkaen Ceepos-aikaan. Toimintojen sähköistämisen myötä laskutusjärjestelmään käsin kirjattavien tapahtumien määrä on vähentynyt peräti lähes 80 prosenttia.

Jätehuoltoyhtiön Jätekukon pääpaikka on Kuopiossa. Yhtiön omistaa 16 kuntaa, toimialue ulottuu Etelä-Savosta Pohjois-Savoon ja Keski-Suomesta Pohjois-Karjalaan. Palvelualueella asuu noin 209 000 henkilöä. Jätekukon kattavaan palveluverkoston muodostavat keskitetyt kuljetuspalvelut, paikallisesti palvelevat jäteasemat sekä Kuopion jätekeskus. Verkostoa täydentävät kotitalouksien käyttöön tarkoitetut ekopisteet, vaarallisten jätteiden keräyspisteet sekä jätehuollon palveluneuvonta.

Jätekukko on kehittänyt palvelujaan systemaattisesti sähköisiksi ja tehokkaammiksi. Vuosi sitten logistiikan ohjausjärjestelmä ja jätehuollon sähköinen laskutusohjelma täydentyivät Ceepos-kassajärjestelmällä yhtiön kahdeksalla suurimmalla jäteasemalla.

-    Näille suurimmille jäteasemille tulee paljon yrityksiltä peräisin olevaa jätettä, muun muassa rakennusjätettä. Kuljetuksia hoitavat usein kuljetusliikkeet. Maksaminen tapahtuu laskulla. Laskun päätyminen oikein ja oikeaan osoitteeseen on ollut tavattoman monen työvaiheen takana, Jätekukon logistiikkapäällikkö Teija Forsman taustoittaa.

Noin 4 800 paperin pino!

Aiemmin käsin kirjoitettujen laskutusmääräysten reitti oli mutkikas. Jäteaseman hoitaja kirjoitti kuorman tuojalle paperisen laskutusmääräyksen. Yksi kappale määräyksestä jäi asiakkaalle, toinen jäteaseman arkistoon ja kolmas matkasi maapostilla Jätekukon toimistoon. Toimistolla edessä oli iso urakka, kun laskutusmääräysten tiedot tallennettiin käsityönä järjestelmään.

-    Laskutusmääräyksiä kertyi vuosittain noin 4 800, suurin osa niistä nimenomaan suurimmilta jäteasemiltamme. Paperien moninkertainen käsitteleminen oli työlästä. Aikaa kului eikä virheiltäkään vältytty – joskus merkinnät laskutusmääräyksissä olivat yksinkertaisesti niin epäselviä, Forsman kuvailee aikaa ennen Ceepos-kassajärjestelmää.

Parempaa palvelua

Ceeposiin siirtyminen on ollut Jätekukolle iso loikka tehokkuuteen ja parempaan palveluun. Laskutustiedot kirjataan nyt jäteasemilla suoraan järjestelmään. Rahankierto nopeutui, kun turha työ jäi välistä pois. 

-    Laskutuksen virheettömyys on mielestäni sähköisen järjestelmän tärkein hyöty. Ajansäästö on toinen olennainen seikka. Asiakaskin on tyytyväisempi, kun lasku tulee ripeästi eikä pitkiä aikoja perässä laahaten. 

Jäteasemilla asioivalle kuorman tuojalle toimintojen sähköistäminen merkitsee ihan konkreettisesti parempaa palvelua jo ensi kohtaamisessa.

-    Ceepos vapautti jäteaseman henkilökunnan aikaa asiakaspalveluun – esimerkiksi ohjaamiseen ja lajittelun opastamiseen. Kyllä asiakkaat arvostavat sitä, että aikaa jää keskusteluun ja vielä hymyynkin, Teija Forsman muistuttaa.

Kannattava investointi

Logistiikkapäällikkö arvioi, että varsin kohtuullisen kokoisena investointina Ceepos on maksanut itsensä takaisin reilussa vuodessa. Forsmanin mukaan Ceeposin liittäminen yhteen muiden sähköisten järjestelmien kanssa sujui mallikkaasti.

-    CPU:lla on osaavia henkilöitä ja sujuvaa palvelua. Tärkeässä roolissa olivat myös Jätekukon omat ihmiset, nohevia ammattilaisia kaikki.

Lähes kaikki Jätekukon sähköistetyt jäteasemat käyttävät Ceepos-järjestelmää langattomien verkkoyhteyksien yli. Käytössä on useimmiten 3G-yhteys, osittain myös 4G.

-    Verkkoyhteyksien kanssa oli pieniä haasteita. Kun onnistuimme saamaan tukiasemaan vahvistusta, saimme yhteydet riittävän vakaiksi. Kokemus oli opettavainen; tiedämme nyt miten toimia vastaavissa tilanteissa. 

Toimintojen sähköistämisen myötä laskutusjärjestelmään käsin kirjattavien tapahtumien määrä on vähentynyt peräti lähes 80 prosenttia

Teija Forsman, logistiikkapäällikkö