Case Joensuun kaupunki

Joensuulla on edelläkävijän otteet

Vuonna 1991 media uutisoi valtakuntaa myöten, miten Joensuun kaupunki otti käyttöön Suomen ensimmäisen reaaliaikaisen kassajärjestelmän. Edistyksen pontimena oli vuoden 1990 pankkilakko ja CPU Oy:n syntyminen. Yhä edelleen CPU on Joensuun ja koko Pohjois-Karjalan luottokumppani maksamiseen liittyvissä asioissa. Jatkuva kehitystyö on kumppanuuden ydintä.

Uutisen arvoista 1990-luvun alussa oli se, että kaupunkilaiset pääsivät maksamaan kunnallisten palvelujen laskujaan kaupungin palvelupisteissä ilman pankkimaailmasta tuttuja palvelumaksuja ja myös pankkikortilla. Kaupunkilaisten palvelu parani, ja voittaja oli myös kaupunki. Maksamisen prosessit selkiytyivät, ja säästöjä syntyi. Joensuu profiloitui todellisena edelläkävijänä.

- Jonoja riitti ovelle saakka, kun ihmiset kävivät maksamassa sähkö-, puhelin- ja energialaskuja ja aravalyhennyksiään ennen verkkopankkien käytön yleistymistä, Joensuun kassapääkäyttäjä Aune Sivonen muistelee. Hänen mukaansa korttimaksujen osuus on kasvanut, käteinen vähentynyt.

- Kehityssuunta on oikein hyvä, sillä korttimaksaminen on huomattavasti käteistä edullisempaa.  

Aune Sivonen tuli kaupungin palvelukseen vuonna 1984 ja rahatoimistoon vuonna 1993. Koko työuransa ajan hän on ollut aktiivisesti käyttämässä ja kehittämässä maksamiseen liittyviä toimintoja. Kehityksen vauhdista paljon kertoo jo se, että Sivosen uran alussa asiakaspalvelukassoja oli muutama, tänään 21. Kassajärjestelmä puhuu samaa kieltä muiden ohjelmistojen kanssa. Tapahtuma- ja rahatäsmäytykset ovat sujuvasti ajan tasalla.

- Rahatoimistosta kassapalvelu loppui vuonna 2008, ja kassapalvelut keskitettiin Carelicumin asiakaspalvelupisteille. Vuonna 2005 Joensuuhun liittyneet Tuupovaara ja Kiihtelysvaara sekä vuonna 2009 liittyneet Eno ja Pyhäselkä saivat CPU:n kassat omiin palvelupisteisiinsä.

Laaja palvelujen kirjo

Carelicumin neljällä kassalla myynnissä ovat Joensuun kaupunginorkesterin ja kaupunginteatterin liput, Lippupalvelun, Tiketin sekä JOJO-joukkoliikenteen matkaliput sekä monien muiden tapahtumien liput. 

- Yhä edelleen Joensuun palvelupisteiden kassoille voi maksaa kaikki kaupungin ja liikelaitosten laskut, esimerkiksi päivähoito- ja terveyskeskusmaksut, vesilaskut, pysäköintivirhemaksut ja vaikka koskikalastusluvan, ilman palvelumaksua, Joensuun kaupunginkamreeri Ilpo Huurinainen muistuttaa.

Vuoden 2015 joulukuun alusta kaupungin palvelupisteiden kassoille on voinut maksaa myös Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän eli PKSSK:n laskut. Maksumahdollisuus kaupungin kassapalvelupisteissä on palvelun parannus erityisesti iäkkäille kaupunkilaisille.

Joensuulla on CPU:n kassapisteitä lisäksi muun muassa kirjastoissa, uimahalleilla, Joensuun Areenalla, taidemuseolla ja useissa ruokapalvelupisteissä. Carelicumin ohella Vesikon uimahalli on yksi vilkkaista asiakaspalvelupisteistä. Palvelun sujuvuutta ja jonojen lyhennystä on vauhditettu ladattavilla asiakaskorteilla.

Maakunnallista yhteistyötä

Jos oli Joensuu edelläkävijä 1990-luvun alussa, sitä on koko Pohjois-Karjalan maakunta ollut pitkin 2000-lukua.

- Maakunnallista yhteistyötä viriteltiin vuonna 2008. Monella kunnalla oli edessä talousjärjestelmän uusiminen, joten oli hyvä hetki katsoa, miten voisimme ratkoa asioita yhdessä, Huurinainen taustoittaa.

Yhdistävä toimija on ollut Pohjois-Karjalan kuntien yhdessä omistama Pohjois-Karjalan Tietotekniikkakeskus.

- Yhteistyössä kyse on ollut puhtaasti toiminnan tehostamisesta ja rahan säästämisestä. Yhteistyöllä on saatu merkittäviä kustannushyötyjä, nyt kunnilla on käytössä sama kirjanpito- sekä kassajärjestelmä. CPU on pysynyt kumppanina kaiken aikaa. Mitä tahansa kysymyksiä tai kehitystarpeita matkan varrella onkaan tullut, CPU on kuunnellut meitä hyvin.

Verkkokauppa laajenee

Yksi selkeä tulevaisuuden kehityskohde on verkkokauppa. Joensuu ehti oman verkkokauppakokeilunsa tehdä jo muutama vuosi sitten – tuolloin kaikki ei mennyt kuten piti.

- Kokeilu oli avoimen lähdekoodin ilmainen ohjelma ja maksuvälityskumppani. Se kokeilu ei johtanut tuloksiin – emme saaneet tarvittavia liittymiä eikä rahan tilityspuolikaan pelannut halutulla tavalla. Mutta maailma muuttuu ja digitalisaatio menee eteenpäin, myös kaupungin pitää kehittää palvelujaan. Lähdimme verkkokaupankin osalta tekemään yhteistyötä CPU:n kanssa, ja nyt on tuloksia jo nähtävissä.

Joensuun verkkokaupasta voi toistaiseksi ostaa taidemuseolla myytäviä tuotteita sekä ladata uimahalli- ja kuntosalilippuja ja vuosikortteja. Nuorisotoimen koulujen loma-aikojen retkien ja leirien myynti aloitettiin helmikuussa 2014 talviloman kohteiden myynnillä. Sen jälkeen lähes kaikki talvi-, kesä- ja syyslomien retket ja leirit on myyty verkkokaupan kautta. Kesän 2016 uimakoulut ovat nekin tulossa verkkokauppaan.

- CPU:n verkkokaupan erityinen etu on se, että se on integroituna CPU:n kassajärjestelmän sisällä. Tiliöinnit sujuvat vaivattomasti. Verkkokauppa on jo nyt osoittautunut kaupungille tietynlaiseksi PR-ikkunaksi. Kiinnostavaa sekin, että verkkokaupan avautumisen jälkeen taidemuseon tuotemyynti paikan päällä on hieman kasvanut.

Verkkokauppa on jo nyt osoittautunut kaupungille tietynlaiseksi PR-ikkunaksi

Ilpo Huurinainen, Joensuun kaupunginkamreeri