Case Lahden kaupunki

Lahti kulkee kassapalvelujen kärjessä

Lahden kaupunkia voi kuvailla CPU-kassajärjestelmien heavy useriksi. Yhteistyö käynnistyi jo yli kymmenen vuotta sitten rahatoimiston ja teknisen viraston asiakaspalvelusta.  Kaupungille sitoutumiseen on hyvä syy – CPU:n kassajärjestelmä toimii loistavasti ja yhteistyö pelaa!

Sittemmin CPU:n kanssajärjestelmä on otettu käyttöön Lahden kirjastoissa, museoissa, uimahalleissa ja maauimalassa, teatterissa, nuorisotoimistossa, Niemen toimintakeskuksessa ja Lahden aterian eri toimipisteissä: kahdessa sairaalassa ja suurkoulussa, kaupungintalon työpaikkaruokalassa sekä Tapanilan hiihtomajassa.
Lahden kaupungin kassapääkäyttäjä Tiina Rilasmaa kiittelee vuonna 2004 käynnistettyä taloushallinnon kehittämisprojektia TAKE:a, jossa myös Lahti otti kassatoimintojen järkeistämisen ja tehostamisen luupin alle. Tavoitteena oli löytää uutta tehokkuutta ja säästöjä.

Muutoksia pitää tarkastella ennen muuta investointina tulevaisuuteen

Tiina Rilasmaa, kassapääkäyttäjä

- Arki ennen CPU-yhteistyötä oli yhtä lippujen, lappujen ja erillisten kirjaamisten kiirettä. Kuka hoiti mitäkin maksuja yksittäisillä kassakoneilla. Ensin käytettiin kortistoja apuna lipukkeiden merkkaamiseen, kunnes 1990-luvun alkupuolella käyttöön tuli alitilittäjäohjelma. Se helpotti työtä jo huomattavasti. Kokonaisuutena touhu oli kuitenkin auttamatta vanhanaikaista, väärinkäytösten mahdollisuuksiakaan ei voinut kokonaan ohittaa.

Kassajärjestelmän tulo on Rilasmaan mukaan nopeuttanut toimintoja, vähentänyt turhaa työtä ja ennen muuta säästänyt henkilöstön aikaa tuottavampiin ja mielekkäämpiin töihin. Kassakäyttäjiä kaupungilla on tällä hetkellä kaikkiaan 54. Palaute henkilökunnalta on tykkänään myönteistä.

Lahti otti pari vuotta sitten käyttöön SAP-toiminnanohjausjärjestelmän.

- Siinä yhteydessä kaikki muutkin käytössä olevat ohjelmat kassapankkijärjestelmä mukaan lukien katsottiin läpi. CPU:n kanssa sekin projekti meni mainiosti, Tiina Rilasmaa kertoo.

- Vuotuisissa yhteisissä tapaamisissa käydään läpi ajankohtaiset asiat. Katsotaan aina vähän sitäkin, missä toimialalla mennään ja mitä uutta on tulossa. Näin mekin pysymme hyvin ajan tasalla kehityksestä.

Lahden kaupungin kassapäätteisiin tuli tänä syksynä NFC-korttien lukupäivitys, jonka jälkeen myös lähimaksaminen tuli mahdolliseksi. Aiemmin saatiin valmiiksi kassaohjelman päivitys, joka mahdollistaa uudet toimintatavat. Niin ikään suunnitelmissa on myös mobiili älypuhelimella ladattava asiakaskortti.

- Tavallinen asiakaskortti on käytössä meillä nyt vasta uimahalleilla, sitä suunnitellaan käytettäväksi muidenkin toimialojen kassoilla. Mietintämyssyssä on ajatus, että siihen lisättäisiin toimintoja, jotka antaisivat mahdollisuuden käyttää sitä monipuolisemmin.

Rilasmaa muistuttaa, että muutoksilla on aina oma hintansa, mutta muutoksia pitää tarkastella ennen muuta investointina tulevaisuuteen.

- Nyt tehtävillä panostuksilla on vaikutus sisäisten toimintojen tehokkuuteen ja myös siihen, että kuntalaisten saamaa palvelua pystytään parantamaan. Esimerkiksi lähimaksamisessa molemmat etunäkökulmat tulee huomioiduksi – asiakkaalle palvelu joustavoituu. Me taas pääsemme eroon kalliista kolikoiden pyörittelystä.