Case Tampereen kaupunki

Kehittämisen näkökulma arvossaan

Vuoden 2013 alussa Pirkanmaan koulutuskuntayhtymä yhdistyi Tampereen kaupunkiin. Toimijoilla oli käytössään erilaiset kassajärjestelmät. Kahden kassakulttuurin arkeen solahdettiin kitkatta. Nyt kassapalvelujen kehittäminen on jälleen hyvässä vauhdissa.

Pirkanmaan koulutuskuntayhtymä teki kassapalvelujen yhteistyötä CPU:n kanssa, Tampere puolestaan asioi Baswaren kanssa.  

CPU otti kokonaisasiakkuuden hyvin haltuun

Hanna Siltanen, Tampereen kaupunki

- CPU:ssa oltiin heti kärryillä siitä, millaista dataa koulutuskuntayhtymästä pitää saada kaupungin kirjanpitoon. Olin ihan ihmeissäni, miten nopeasti liittymä valmistui, Tampereen kaupungin kassajärjestelmän pääkäyttäjä Hanna Siltanen muistelee yhteistyön alkua.

Asiakas ajan tasalla

Kun CPU noin puolitoista vuotta sitten osti Baswaren palvelukassaliiketoiminnan, uutinen ei ollut Siltaselle yllätys. Muutoksen tuulet oli hänen mukaan aistittavissa jo ihan siitä, ettei kaupunkia pitkään palvelleen palvelukassan kehittäminen enää ollut edennyt entiseen tapaan.

- Kun liiketoimintakauppa sitten julkistettiin, niin CPU tiedotti meitä asiakkaana todella tehokkaasti. Meillä oli joitakin asioita kesken Baswaren kanssa. Hetken ehdimme miettiä, miten asiat saadaan ratkaistua. Kaikkiin avoimiin kysymyksiin tuli nopeasti vastauksia, kehittämisen näkökulma kirkastui. CPU otti kokonaisasiakkuuden hyvin haltuun.

Tampereella eletään toistaiseksi kahden kassajärjestelmän arkea. Arki sujuu, ja kassajärjestelmät puhuvat samaa kieltä myös SAP-toiminnanohjausjärjestelmän kanssa.

- Meidän kannaltamme on hyvä, että koko paketti on nyt CPU:n hoidossa. Olemme tietoisia myös siitä, että kassajärjestelmät yhdistyvät uudeksi kokonaisuudeksi ensi vuonna. Innolla odotamme uutta!

Kassat kovilla

Tampereen kaupungilla on erilaisia kassatoimintoja kaikkiaan vajaassa 40 kassapisteessä. Ihmiset maksavat muun muassa erilaisia käyttämiään kuntapalveluja, kuten lääkäri- ja päivähoitomaksuja. Oppilaitoksissa tehdään esimerkiksi kirja- ja työvaatehankintoja. Kassajärjestelmä ulottuu myös moniin museoihin sekä kahvila- ja lounaspaikkoihin. Hanna Siltanen ennakoi, että siirtyminen kokonaan uuteen kassajärjestelmään helpottaa päivittäistä työtä kentällä.

- Nimenomaan kahvila- ja lounaspaikoissa kassat ovat kovilla. Asiakasvirrat ovat merkittäviä aamusta iltaan. Nykyvaateita ajatellen kassapalvelu on nykyisellään yksinkertaisesti liian hidasta, Siltanen kiteyttää.

Hän pitää pulmallisena myös sitä, että kaupungin pidempään käyttäneessä kassajärjestelmässä kassan käyttäjältä edellytetään tiettyjen kirjanpidon asioiden osaamista.

- Kahvila- ja ruokalatyöntekijät ovat oman alansa ammattilaisia. Mielestäni heiltä ei voi vaatia kirjanpidon osaamista, se vaihe on myyntitapahtumassa ihan toisessa kohdassa. Eihän kirjanpidon ammattilaisiltakaan edellytetä catering-osaamista.