Case Veho Group

Maksujärjestelmän jatkuvaa kehittämistyötä

Lisäarvoa ja palvelun sujuvuutta asiakkaille, prosessien virtaviivaistamista ja rahaliikenteen tehostamisen hyötyjä konsernille – näin kiteyttää Veho Groupin controller Sirpa Pirhonen CPU:n kanssa laajenevaa yhteistyötä.

Vehon ja CPU:n yhteinen matka alkoi jo vuonna 2007. Starttia vauhditti CPU:n ja ADP Finland Dealer Servicen (nyk. CDK Global (Finland) Oy) yhteistyössä tuottaman AutoMaster Kassan saumaton palvelukokonaisuus. Maksujärjestelmän kehittämistyö pitää edelleen vauhtia yllä tuttujen tarpeiden pohjalta. Järjestelmän reaaliaikaisuus, dokumentoitavuus ja jäljitettävyys korostuvat.  Maksuprosessien virtaviivaistaminen ja rahaliikenteen tehostaminen tuovat hyötyjä sekä asiakaspalveluun että konsernin toimintojen kustannustehokkuuteen.

Kehittämisen ja ennakoinnin näkökulma on yhteistyössä jatkuvasti läsnä

Sirpa Pirhonen, controller

Autovuokraukseen ennakkovarmennus

Pari vuotta sitten Veho laajensi AutoMaster Kassa -järjestelmän Veho Trucks Service Oy:n puolelle. Veho Trucks Service osa Veho Hyötyajoneuvojen varaosa- ja huoltopalveluverkostoa. Tuossa vaiheessa uusia AutoMaster Kassa -järjestelmän toimipisteitä tuli mukaan 11. Kaikkiaan Veho-konsernissa AutoMaster Kassalla on yhteensä 330 käyttäjää, joista yhtäaikaisia on noin 50. Kassajärjestelmän käyttäjäkuntaan on jatkossa tulossa lisää peräti nelisenkymmentä uutta toimipistettä, kun Veho ottaa käyttöön CPU:n kassajärjestelmän myös autojen vuokraustoiminnassa.

- Maksupuolen seuranta helpottuu ja varmistuu. Kun tähän saakka manuaalisesti tehtävät toiminnot voidaan automatisoida, niin hallinto säästyy turhalta työltä. Palvelevaa henkilöstä tarvitaan hallinnon rutiinien hoitamisen sijasta nimenomaan suoraan asiakaspinnassa, controller Sirpa Pirhonen taustoittaa.

Pirhosen mukaan olennainen osa palvelukokonaisuutta tulee olemaan uusi ennakkovarmennusominaisuus ja järjestelmän käytettävyys mobiililaitteilla.

- Kaikki asiakaspalveluhan ei tapahdu vain toimistolla, vaan autoja voidaan luovuttaa muuallakin.

Erämaksuominaisuus huoltoihin

Veho on jo noin vuoden ajan tarjonnut kuluttaja-asiakkailleen huoltojen ja tarvikkeiden hankinnassa erämaksuominaisuutta. Asiakas voi maksutilanteessa valita osamaksutyyppisen vaihtoehdon.

- Tavoitteemme on ohjata asiakkaita käteismaksuun eli korttien ja luottokorttien käyttöön sen sijaan, että yksityisten henkilöiden laskut tulisivat meille reskontraan, Pirhonen havainnollistaa. Hän korostaa myös erämaksuominaisuuden tuomia etuja asiakkaille.

- Aika ajoin korjaamolaskut voivat olla melko isojakin. Tällöin kuluttaja-asiakkaalle hyvää palvelua on se, että hän voi hoitaa maksamisen itselleen sopivissa erissä.

CPU-yhteistyön sujuvuudesta Vehon controller antaa silkkaa kiitosta. Helpdesk toimii loistavasti, ja Veho Groupille tärkeä kehittämisen ja ennakoinnin näkökulma on yhteistyössä jatkuvasti läsnä.

- Yhteydenpito on säännöllistä, saamme CPU:lta ennakoivaa informaatiota maksamiseen liittyvistä asioista ja alan kehitysnäkymistä