Kiinnostuitko?

Ceepos on kivijalka

Kivijalan päälle Savon koulutuskuntayhtymä rakensi verkkokaupan, jota laajennetaan vaiheittain. Digitalisaatio etenee, vaikka toimintakulttuurin muutos isossa organisaatiossa vaatii myös totuttelua.

Savon koulutuskuntayhtymässä henkilökunta on ostanut autopaikkansa verkkokaupasta keväästä 2018 lähtien. Saman vuoden syksyllä verkkokauppaan siirtyivät myös opiskelijoiden materiaalimaksut. Koulutuskuntayhtymässä Hannamari Jokelan vastuulla on talousjärjestelmien kehittäminen. Jenna Savolainen puolestaan vastaa organisaation maksuliikenteestä. Heistä kumpikin käyttää päivittäin Ceepos-järjestelmää, jolla tuotteiden ja palvelujen myyntiaineisto solahtaa kassoilta ja verkosta taloushallintoon automaattisesti.
CPU kehittää järjestelmiä asiakkaiden tarpeita kuunnellen

- Pitkälle automatisoitu Ceepos toimii kuin junan vessa! Järjestelmä on osoittautunut äärimmäisen luotettavaksi. Aivan erityisen hienoa on se, että CPU kehittää järjestelmiä asiakkaiden tarpeita kuunnellen. Heillä ei ole tarjota vain yhtä ja kaavanmukaista ohjelmistoa, vaan nimenomaan asiakkaan toiveen mukainen ratkaisu, Jokela ja Savolainen kiittävät.

Savon koulutuskuntayhtymä toimii Kuopiossa, Iisalmessa, Varkaudessa ja Siilinjärvellä. Opiskelijoita on noin 17 000 ja henkilöstöä 800. Ceepos-kassoja organisaatiossa on kaikkiaan 25.

 

Iso organisaatio, paljon huomioitavaa

Verkkokauppa koulutuskuntayhtymässä otettiin käyttöön keväällä 2018. Ensimmäisinä tarjontaan tuotiin henkilökunnan autopaikat, myöhemmin syksyllä opiskelijoiden materiaalimaksut.
Teknisesti verkkokauppa on toiminut erinomaisesti. Jo nyt olemme tyytyväisiä, sillä verkkokauppa on laskutuksen osalta vähentänyt paljon käsityötä.

Toimintatapojen muutos isossa kuntaorganisaatiossa vaatii aikaa ja muutoksessa on osattava huomioida monia asioita. Niin on tilanne myös Savossa, jossa koulutuskuntayhtymässä haasteena ovat olleet opiskelijoiden materiaalimaksut. Ideaali tilanne on se, että opiskelumateriaalit tilataan ja maksetaan verkossa ja vasta sen jälkeen opiskelija saa konkreettisesti tilaamansa.

- Aivan kaikki eivät vielä alussa ole olleet valmiita siihen, että verkkokauppaan mennään itsenäisesti hoitamaan ostoja. Me taloushallinnossa emme pysty suoraan markkinoimaan verkkokauppaa opiskelijoille, vaan isossa roolissa on opetushenkilöstö, Jokela kertoo.

 

Koulutusmaksut verkkoon

Toimintatapojen muutoksessa tarvitaan monen tasoista viestintää. Kohderyhmänä ovat myös opiskelijoiden vanhemmat. Ensimmäisen ja vielä osin toisenkin vuoden opiskelijat ovat vielä alaikäisiä. Näin ollen asiointi verkkokaupassa on lopulta opiskelijan vanhemman tehtävä.

- Uusi toimintapa menee kuitenkin eteenpäin, kevään jälkeen verkkokaupassa on tehty yli tuhat ostosta.

Verkkokaupan tarjontaa aiotaan tulevaisuudessa laajentaa, kun myös koulutusmaksut viedään järjestelmään.

CPU:n asiakastuelle Hannamari Jokela ja Jenna Savolainen antavat vuolaasti kiitosta; jos pulmia tai kysyttävää ilmenee, asiakas saa vastauksen viipymättä!

Uutinen

Helpdesk-asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset 3/2018

Helpdesk-asiakastyytyväisyyskyselyn lahjakortin arvonta on suoritettu!

Lue lisää